Flyttemelding 

“Et liv i balanse” har hatt en lengre pause, og etter litt grubling har jeg bestemt at pausen blir mer permanent. Jeg flytter over til den andre bloggen min, Unn Therese Omdal. Der blir det fremdeles litt om mindfulness, stressmestring, yoga og motivasjon, men også politikk, samfunnsliv og noen skriblerier om hverdagen. Takk for følget så langt!😊

Mindful ferie

Det har vært stille på bloggen i noen uker. “Et liv i balanse” er et overskuddsfenomen, og de siste ukene har jeg rett og slett ikke hatt overskudd. Lange ferieuker hjemme mens mannen har jobbet, mye dårlig vær og stort sett alltid et hus fullt av gutter (mine gutter og guttas venner, overnattingsgjester og mine gutter har vært på overnattinger) er likevel ikke årsaken. Det er denne, lille karen som har krevd sin kvinne og sin mann denne sommeren. 

Vi er nemlig inne i den sjarmerende fasen av babytilværelsen som handler om å få tenner. Lille Sigurd har fått to tenner og to som nettopp har brutt i gjennom de siste, fire ukene. Med tilhørende nattevåk, sutring og timer med bæring og byssing. Jeg har derfor ikke hatt kapasitet til å blogge, døgnene har for det meste handlet om å lage gode dager for familien, og til å sove på skift. 

Men selv om jeg ikke har skrevet om mindfulness, har jeg sørget for å få en liten eller litt lengre økt med mindfulness nesten hver dag. Og jeg har prøvd å gå en tur eller gjøre litt yoga hver dag. Og jeg tror det har hjulpet meg gjennom disse søvnløse ukene. 

Nå er vi på ferie, og ferietiden er perfekt for å praktisere mindfulness. Det å sitte på en strand og bare puste, kjenne på den friske luften og høre bølgene som slår mot stranden i noen minutter kan være nok. Eller å gå turer mens man puster og er oppmerksomt tilstede mens man beveger seg. Å nyte fargerik og smakfull mat, dele gode opplevelser og samtaler med sine kjære og i tillegg sette av noen minutter til mindfulness- meditasjon vil både gi rikere ferieopplevelser, men i tillegg være en investering i egen fysiske og psykiske helse. 

En liten, daglig økt med mindfulness gir nemlig en rekke, gunstige helseeffekter:

  • Blodtrykket reduseres
  • Nivået av stresshormoner synker
  • Området i hjernen som håndterer stress vokser
  • Smerter reduseres og betennelser dempes
  • Immunsystemet styrkes
  • Økt konsentrasjon
  • Bedre hukommelse 
  • Har positiv innvirkning på lettere, psykiske sykdommer som depresjoner og angst
  • Øker følelsen av indre ro, glede og harmoni
  • Øker din evne til tilstedeværelse
  • Gir bedre søvnkvalitet 

Alle disse helseeffektene har blitt påvist via forskning, og sannsynligvis er lista over positive, fysiske og psykiske helsegevinster enda lengre. 

Så mitt tips er å la ferien bli en god start eller en fin fortsettelse på å innarbeide en daglig økt med mindfulness. Dersom du ikke vet hvordan du gjennomfører mindfulness- meditasjon, anbefaler jeg at du leser min trinn-for-trinn guide til mindfulness- meditasjon lengre nede på denne siden. 

Lykke til- og god, mindful ferie om du er hjemme eller på tur! 

Fremsnakk deg selv!

img_1672– Fremsnakk deg selv, tenker du kanskje, smiler litt ironisk og trekker på skuldrene. Her snakker vi amerikanske “livsstilseksperter” med blekede dollarglis og høy sigarføring. Og jeg ser den, for det er unektelig noe u-norsk over denne overskriften. Men like fullt er dette et uhyrlig viktig tema for alle som ønsker å endre noe i eget liv, om det så bare er snakk om å finne mer glede i hverdagen, eller å sette seg – og oppnå – nye, små eller store mål. For visste du at for de aller fleste av oss, er det vi selv som setter begrensningene i eget liv? At det er den indre stemmen i oss som er vår største sabotør for å oppnå de målene vi setter oss?

Continue reading

– Å kaste inn håndkleet. Yoga og aksept.

img_1553I dag er det den internasjonale yogadagen, noe jeg skrev om i mitt forrige blogginnlegg. Jeg skrev spesielt om solhilsener, og at jeg ville feire dagen med å ta 108 solhilsener. Men sånn ble det ikke.

Jeg har vært sliten og trøtt i dag, og da jeg startet med solhilsener, innså jeg fort at dette ikke var dagen for de store, fysiske utfoldelsene. Jeg må innrømme at det satt langt inne å avbryte før jeg nådde 20 solhilsener, siden jeg hadde skrevet om dette på bloggen. Jeg er sta, og gjennomfører stort sett det jeg setter meg som mål.

Continue reading

Hils solen!

img_1537I dag er det den internasjonale yogadagen. Etter forslag fra India vedtok FNs generalforsamling i fjor at 21. juni hvert år skal være den internasjonale dagen for yoga. – Yoga tilbyr en enkel, tilgjengelig og inkluderende måte å fremme fysisk og åndelig helse og trivsel. Det fremmer respekt for medmennesker og for planeten vi deler, uttalte generalsekretær i FN, Ban Ki-moon.

På årets lengste dag, 21. juni, markeres yogadagen i 199 land i hele verden. Det er ulike arrangementer rundt i Norge, og er du så heldig at du bor i nærheten av et yogastudio, oppfordrer jeg deg til å gå på yoga i dag. Hvis du ikke har anledning til å delta i organisert yogaundervisning, utfordrer jeg deg til å gjøre yoga hjemme. Har du aldri prøvd yoga før? Hvorfor ikke prøve i dag, og la denne dagen bli ditt første møte med yogaens verden?

Continue reading

Jeg er et fjell!

img_1444
Hilleknuten, 1209 moh.

Jeg elsker fjell! Jeg elsker å gå opp på små og store fjell, jeg elsker følelsen av å bli varm i kroppen mens jeg går oppover, den friske, gode fjelluften og det skiftende landskapet. Å komme opp, puste og ta inn det mektige synet vi som oftest blir belønnet med når vi når toppen, er balsam for sjelen. Fjellturer burde vært på grønn resept, det genererer pur lykkefølelse. Litt yoga på toppen forsterker den gode fjellfølelsen. Jeg elsker å spise nistepakken når vi setter oss ned, og ingenting smaker bedre enn en kopp kaffe og en sjokoladebit på en fjelltopp.

Continue reading

Stressmestring: planlegg uka!

img_1353

Planlegging som stressmestring – den er ganske åpenbar, tenker du kanskje. Jovisst; jeg er enig i det. Men selv for et notorisk liste – menneske som meg, innså jeg at jeg var nødt til å planlegge hverdagene mine bedre for å senke mitt stressnivå. Jeg skrev i innlegget “Kom i gang med stressmestring” at det er viktig å kartlegge hva som er dine stressfaktorer. For hvis du skal begynne å rydde opp i ytre og indre stress, må du først bli bevisst hva som skaper stress i ditt liv.

Continue reading

Mmm… Får jeg by på en sjokolade… meditasjon?

img_1273-1Det er fredags kveld, og siden mannen ikke er hjemme (Les: og derfor ingen fotballkamper på TV (EM)), sitter jeg og zapper uinspirert mellom kanalene. Det er ikke ofte vi ser på TV, kveldene fylles av så mye annet hos oss. I det jeg zapper forbi kanalen “MAT”, ser jeg Sophie Dahl lage en mørk, rustikk sjokoladekake. Og med ett blir jeg årvåken og interessert. Jeg liker filosofien hennes, om enkel og ujålete mat, og ikke minst, så snakker hun om sjokolade med ektefølt lidenskap. En lidenskap jeg kjenner meg igjen i. Sjokolade… hvem elsker vel ikke den mørke, forførende godsaken? (Eh, Ok. Min nest eldste sønn. Men det er en annen historie). Jeg har tidligere skrevet om hvordan jeg har tatt meg selv i å spise en hel skål sjokolade i turbofart, noe som gjør meg mer kvalm og uvel enn å gi meg den gode, ultimate sjokoladeopplevelsen.

Continue reading

Fyll din energitank!

img_1185 De siste ukene har vært hektiske, med mange aktiviteter i kalenderen kombinert med baby som får tenner, og dermed lite søvn på meg. Neste uke blir også travel, med mange, kjekke og interessante møter og aktiviteter. Jeg skal derfor bruke helgen på å fylle opp “energitanken” min, gjøre ting som skaper og gjenoppretter min balanse, og som gir glede og energi.

Balanse er ferskvare

Balanse er ferskvare, det er ikke sånn at dersom du har oppnådd balanse én gang, så har du den for alltid. Du må hele tiden sørge for at alle de rollene og oppgavene du har i hverdagen, den omsorgen du gir til andre, alle plikter og arbeidsoppgaver, at alt jevnes ut med verktøy for å ta vare på deg selv.

Her er mine “Topp-5” for å fylle min energi:

Continue reading

40-årskrisen og meningen med livet og sånn…

2016-06-08 10.18.12 – Klassiske tegn på 40- årskrisen, lo min kloke venninne mot meg. Det var en av de første, virkelig varme sommerdagene her på sørvestlandet, og vi spiste lunsj ute i sola på en av byens cafeer. Minstemann sov i vogna, vi hadde på oss solbriller, og den milde brisen smøg seg gjennom florlette sommerbluser. Jeg fortalte om tanker jeg har hatt i det siste, om veivalg og verdier. Ja; jeg var til og med innom de store spørsmålene om meningen med livet.  – Jeg har bare dette ene, dyrebare livet, argumenterte jeg. Og det står så tydelig for meg at de valgene jeg tar, det livet jeg ønsker å leve, må vurderes ut i fra mine ønsker og verdier, ikke etter hva jeg tror andre forventer av meg. Venninnen min (som nettopp passerte 40) var som vanlig en klok og inspirerende samtalepartner.

Continue reading