40-årskrisen og meningen med livet og sånn…

2016-06-08 10.18.12 – Klassiske tegn på 40- årskrisen, lo min kloke venninne mot meg. Det var en av de første, virkelig varme sommerdagene her på sørvestlandet, og vi spiste lunsj ute i sola på en av byens cafeer. Minstemann sov i vogna, vi hadde på oss solbriller, og den milde brisen smøg seg gjennom florlette sommerbluser. Jeg fortalte om tanker jeg har hatt i det siste, om veivalg og verdier. Ja; jeg var til og med innom de store spørsmålene om meningen med livet.  – Jeg har bare dette ene, dyrebare livet, argumenterte jeg. Og det står så tydelig for meg at de valgene jeg tar, det livet jeg ønsker å leve, må vurderes ut i fra mine ønsker og verdier, ikke etter hva jeg tror andre forventer av meg. Venninnen min (som nettopp passerte 40) var som vanlig en klok og inspirerende samtalepartner.

Jeg tror ikke jeg er alene om å gruble over grunnleggende spørsmål ved tilværelsen. Og kanskje hun har rett, venninnen min, i at neste års 40- årsdag har gjort meg mer ettertenksom. Når man passerer 40 år, er man godt voksen, og det er kanskje naturlig å gjøre opp et slags mentalt regnskap. Hvor står jeg nå, hvem har jeg blitt, hva har jeg oppnådd, og ikke minst, har jeg valgt min vei ut i fra hjertet, fra fornuften, eller har jeg bare har latt livet styre på, og latt valgene skje mer eller mindre tilfeldig? Alvorlig sykdom og dødsfall setter som regel i gang de samme refleksjonene. Med ett blir man var at livet er så skjørt, så dyrebart og så alt for kort. Spørsmålet er derfor om vi lever i tråd med våre verdier, om de valgene vi har tatt gjør oss lykkelige? Hvis ikke – hva kan vi endre?

Mange søker svar hos profesjonelle samtalepartnere, hos psykologer, coacher, veiledere av ulike slag, og i samtaler med venner og familie. Vi søker også etter svar i bøker, magasiner, i religion eller ved meningsfulle aktiviteter. Dette gir oss klok innsikt i oss selv, og dyktige veiledere og samtalepartnere vil hjelpe oss å rydde opp i tanker og kunne gi oss råd.

Samtidig er jeg overbevist om at vi sitter med svarene selv. Vi har svar på alle disse spørsmålene dypt inni oss. Problemet er at vi omgir oss med så mye ytre og indre støy at vi ikke lytter og legger merke til vår egen, indre visdom. Med ytre støy mener jeg hverdagens plikter og rutiner, alle de rollene vi spiller i løpet av en dag, de uendelige “to-do-listene”, alle de personene vi omgås, vår stadige tilstedeværelse på mobiltelefoner og nettbrett, og alt det stresset vi kan oppleve. Indre støy er all den grublingen og de bekymringstankene som kverner rundt i hodet, og den indre stemmen som hos de aller fleste står på konstant – og som dessverre ofte er alt for negativ.

Hvordan kan du finne svarene du søker etter?

Ved meditasjon. Når vi mediterer, vil vi oppleve små øyeblikk av det som kalles “Ikke – væren”, der tankestrømmen er borte, der tid og sted opphører, og vi bare er dypt tilstede i oss selv. Når vi opplever denne formen for tilstedeværelse, vil vi få en underlig, men fin, indre ro. Og etter hvert vil svarene dukke opp. Plutselig bare vet vi, dypt og inderlig, at dette er svaret på mitt spørsmål. Intuisjonen blir styrket, og vi får en visshet om at jovisst; det er sånn det er. Kanskje får vi et tegn, hører en setning, leser noen ord, hører en sang som gjør at brikkene faller på plass. Dette høres kanskje ut som overnaturlig svada, og for noen er det det. De som er religiøse, mener at det er Gud som kommuniserer til dem når de opplever disse innsiktene. Og jeg har stor respekt både for de som mener at dette er overnaturlig eller religiøst.

Jeg har opplevd at meditasjon gir meg svar. I likhet med stadig flere mennesker over hele verden. Turer i naturen, samvær med mennesker du er glad i, alt som gir deg en følelse av glede og tilstedeværelse, vil gi samme effekt.

2016-06-08 10.17.06

Så hvorfor ikke prøve? Sett av tid til meditasjon hver dag, og du vil bli overrasket over hvor fort du kjenner de fysiske og psykiske effektene det vil gi deg (Sjekk dette innlegget dersom du vil ha tips til hvordan du kan komme i gang med mindfulness – meditasjon). Og hvem vet – kanskje flere enn meg vil møte 40- årsdagen/ andre store livshendelser litt klokere og med litt større trygghet på de grunnleggende spørsmålene i livet?

 

Leave a Reply

