Fyll din energitank!

img_1185 De siste ukene har vært hektiske, med mange aktiviteter i kalenderen kombinert med baby som får tenner, og dermed lite søvn på meg. Neste uke blir også travel, med mange, kjekke og interessante møter og aktiviteter. Jeg skal derfor bruke helgen på å fylle opp “energitanken” min, gjøre ting som skaper og gjenoppretter min balanse, og som gir glede og energi.

Balanse er ferskvare

Balanse er ferskvare, det er ikke sånn at dersom du har oppnådd balanse én gang, så har du den for alltid. Du må hele tiden sørge for at alle de rollene og oppgavene du har i hverdagen, den omsorgen du gir til andre, alle plikter og arbeidsoppgaver, at alt jevnes ut med verktøy for å ta vare på deg selv.

Her er mine “Topp-5” for å fylle min energi:

  1. Søvn. Desidert viktigst, jeg fungerer ikke uten. Det innebærer at jeg i perioder er kjedelig fordi jeg må prioritere å gå tidlig i seng. Men livet har lært meg at søvn er det viktigste for at jeg skal skape balanse.
  2. Yoga og meditasjon. Yoga styrker kropp og sjel, og tøyer og bearbeider ømme muskler og vond rygg. Yoga og meditasjon gjør at jeg finner pusten, stresser ned og gir meg indre ro, glede og energi.
  3. Turer i naturen, enten i skogen, ved sjøen eller på fjellet. Naturen får meg til å koble ut, føle meg jordet, og gir meg perspektiv. Turer sammen med mine kjære gir også felles opplevelser og glede, og ingenting er som en kopp kaffe på en fjelltopp, etterfulgt av en rolig yogaøkt- som på bildet øverst i teksten.
  4. Bøker. Jeg har vært en lidenskapelig lesehest siden jeg var liten, og bøker får meg til å koble ut, drømme meg bort, og gir glede og inspirasjon.
  5. Å lage mat. Jeg elsker å “potle” på kjøkkenet, enten ved å bake, eller å bruke lang tid med grytene, såkalt slow cooking. Matlaging er terapi, intet mindre!

Det var mine topp-5! Selv om jeg ikke får gjort like mye av alle disse, vil fokuset på påfyll av energi gi meg nettopp det- overskudd, harmoni, balanse og energi til å ta fatt på neste uke.

Og her er min utfordring til deg: finn ut, skriv gjerne ned hva som er DINE topp-5 energiboostere! Og: gjør dem! Sett av tid til deg selv, og skap balanse.

Og med det ønsker jeg alle dere blogglesere en strålende helg!

Leave a Reply

