Stressmestring: planlegg uka!

img_1353

Planlegging som stressmestring – den er ganske åpenbar, tenker du kanskje. Jovisst; jeg er enig i det. Men selv for et notorisk liste – menneske som meg, innså jeg at jeg var nødt til å planlegge hverdagene mine bedre for å senke mitt stressnivå. Jeg skrev i innlegget “Kom i gang med stressmestring” at det er viktig å kartlegge hva som er dine stressfaktorer. For hvis du skal begynne å rydde opp i ytre og indre stress, må du først bli bevisst hva som skaper stress i ditt liv.

Jeg kom frem til at mitt stressnivå var skyhøyt om morgenene. Unger som skulle opp og spise og kles, sekker som skulle finnes frem og gymtøy og hele sulamitten. Og “skynd deg!” “Hvor er inneskoene dine??” “Skynd deg!” var kjente strofer i våre hektiske morgenstunder. Vi måtte endre rutinene. Nå pakkes alt klart om kvelden, og guttene har ansvar for å finne frem tøy (med eller uten hjelp, de eldste har selvsagt mer ansvar enn de minste), pakke det de trenger av gymtøy og svømmetøy, treningstøy og kamptøy til ettermiddagene. Vi smører matpakker og legger i kjøkeskapet, jeg setter til og med klar kaffetrakteren om kvelden! Og vi har faste rutiner på hvem som går på badet til hvilket klokkeslett om morgenen. Sånn må vi bare ha det, og for oss gjør det at morgenene nå er rolige, og vi får en bedre start på dagen.

Middag var et annet stressmoment. Stort stressmoment. Hvem har ikke hastet rundt i butikken etter jobb, med lavt blodsukker og slitne og sultne unger på slep? Uutholdelig. For ikke å snakke om logistikken i en familie med mange aktiviteter, møter, bursdager, treninger, kamper osv på ettermiddager og kvelder.

For oss har detaljert planlegging gjort hverdagene mye lettere. Hver lørdag setter vi oss ned og har “Planleggingsmøte”. Da lager vi middagsplaner for hele uka, går i gjennom kalenderne og alle familiens avtaler og aktiviteter i uka som kommer, og planlegger dag for dag. Det gjør at vi kan handle stort på lørdagen, og så handler vi som regel en gang til ila uka. (Og en melk eller andre småting hvis vi trenger noe).

Uka som kommer er fullpakket av sommeravslutninger og møter, kamper og aktiviteter for store og for små. Så denne uka måtte planlegges nøye. I dag har jeg derfor hatt noen ekstra timer på kjøkkenet for å forberede ukas middager. Jeg har laget en stor gryte med tomatsaus, som jeg frøs ned i tre porsjoner. Tomatsausen (som for øvrig er proppet full av tomater, løk, hvitløk, ingefær, gulrøtter, paprika og friske urter – men som blendes, så kresne småtroll ikke ser hvilke grønnsaker de spiser… ;-)) danner utgangspunkt for to middager denne uka: et pastamåltid, og en gryterett med kylling. Den tredje danner basen for en god tomatsuppe senere. Jeg har bakt grove pizzasnurrer som kjapt kan varmes i ovnen, og halvgrove rundstykker til litt ekstra spennende matpakker på sommerutflukter og turer.

img_1312

img_1317-1

Er vi like flinke hver uke? Nei. Og jeg har også lært at det er lurt å ha noen alternativer (les: pølser) på lur dersom opprinnelig middagsplan likevel ikke passer. Men jeg vet at et par timers innsats på kjøkkenet i helga, gjør uken mye lettere og overkommelig.
img_1311-1
img_1318-1

Jeg er stadig på jakt etter tips og innspill til hva som kan gjøre hverdagene våre enda lettere. En større garderobe til guttene, der alle hyller og skuffer skal merkes med “Georg leggbeskyttere”, “Erik svømmetøy” osv, er under planlegging. Og jeg tenker med skrekkblandet fryd på hvordan det skal gå når permisjonen er over, og vi etter hvert skal ha fire gutter ut av huset om morgenene. Heldigvis en liten stund til enda… 🙂

Leave a Reply

