Jeg er et fjell!

img_1444
Hilleknuten, 1209 moh.

Jeg elsker fjell! Jeg elsker å gå opp på små og store fjell, jeg elsker følelsen av å bli varm i kroppen mens jeg går oppover, den friske, gode fjelluften og det skiftende landskapet. Å komme opp, puste og ta inn det mektige synet vi som oftest blir belønnet med når vi når toppen, er balsam for sjelen. Fjellturer burde vært på grønn resept, det genererer pur lykkefølelse. Litt yoga på toppen forsterker den gode fjellfølelsen. Jeg elsker å spise nistepakken når vi setter oss ned, og ingenting smaker bedre enn en kopp kaffe og en sjokoladebit på en fjelltopp.

img_1506
Alltid litt fjellyoga. Her: min favorittøvelse Standing Bow.

Fjellet gir meg indre ro. For meg er fjellturer den beste form for mindfulness. Jeg prøver å være årvåkent tilstede når jeg går opp eller ned, jeg fokuserer på hvor jeg setter føttene, jeg lytter til fuglesang og sildrende bekker, jeg kjenner vinden mot ansiktet mitt, jeg puster inn den friske luften og prøver å bare være. Prøver å være tilstede i hvert øyeblikk.

I mindfulness- kurset “Et arbeidsliv i balanse. Mindfulness, stressmestring og relasjonshåndtering” som min flotte kollega Bente og jeg har via vår arbeidsplass “AKS”, har vi en øvelse vi kaller for “Fjellet”. Den er min absolutte favoritt.

Forrige mandag hadde vi Mindfulnesskurs for ansatte på en ungdomsskole, og som vanlig hadde folk ulik opplevelse av akkurat den øvelsen. Essensen av øvelsen er å holde fokus på pusteankeret, la tanker og følelser fare forbi- vi bare observerer dem uten å dømme, uten å gå inn i dem, samtidig som vi skal tenke oss at vi er et fjell. Selv om det stormer rundt toppen og vinden hviner, står vi like stødig og støtt som et fjell. Vi har en indre kjerne som ikke lar seg påvirke av stormene rundt oss, men som er stødig og solid som et fjell.

img_1519
På vei ned fra Dyrskog ved Ørsdalsvannet sammen med Bente. En sovende Sigurd i armene mine.

Prøv gjerne selv, neste gang du føler at det stormer rundt deg. Lukk øynene, finn ditt Pusteanker, og tenk at du er et fjell. At ingen kan rokke med den solide, indre kjernen din. At uansett hva som skjer, så har du en indre styrke og ro som ikke lar seg påvirke av ytre stormer eller “drama”.

Denne uka har jeg virkelig fått gode fjellopplevelser. En tur med båt til Ørsdalen med jobben, inkludert en tur til Dyrskog, som er en bitteliten fjelltur. Men tung nok for mine tre herlige kollegaer Lise, Bente og Cecilie som byttet på å bære min lille “klump” Sigurd opp til toppen. Jeg visste ikke at vi skulle gå tur, og hadde ikke med bæremeis eller bæresele.

I helga var vi på venninnetur i Sirdal, og gikk opp på Hilleknuten. For en fantastisk opplevelse! Med verdens beste turfølge (jeg er virkelig privilegert som har så gode venner! Det er rikdom det!) ble det en fjelltur jeg skal leve lenge på. Hver gang jeg kjenner det stormer rundt meg, skal jeg finne pusteankeret mitt, lukke øynene og tenke “Jeg er et fjell!”. Det er ikke umulig at det er utsikten fra Hilleknuten jeg da vil se for meg i mitt indre!

img_1520

One thought on “Jeg er et fjell!

Leave a Reply

