– Å kaste inn håndkleet. Yoga og aksept.

img_1553I dag er det den internasjonale yogadagen, noe jeg skrev om i mitt forrige blogginnlegg. Jeg skrev spesielt om solhilsener, og at jeg ville feire dagen med å ta 108 solhilsener. Men sånn ble det ikke.

Jeg har vært sliten og trøtt i dag, og da jeg startet med solhilsener, innså jeg fort at dette ikke var dagen for de store, fysiske utfoldelsene. Jeg må innrømme at det satt langt inne å avbryte før jeg nådde 20 solhilsener, siden jeg hadde skrevet om dette på bloggen. Jeg er sta, og gjennomfører stort sett det jeg setter meg som mål.

Men da jeg prøvde å trosse kroppens signaler, med ømme og stive muskler etter fjelltur i helga og hard styrketrening og hotyoga i går, og et hode og sinn som er slitent etter de hektiske dagene i forrige uke, slo det meg hvor feil fokuset mitt var.

Å gjennomføre dagens planlagte yogaøkt (og det var ikke akkurat en lite ambisiøs økt jeg la opp til heller!), til tross for at jeg kjente at dette var helt feil for meg i dag, ville vært så langt fra yogaens filosofi som du kan komme. Yoga handler nemlig ikke om å presse seg, men tvert i mot om å lytte til kroppens signaler og følge den visdommen vi har inni oss.

Jeg avsluttet seansen, og jobbet i stedet litt med å akseptere at akkurat i dag, akkurat her og nå, blir det ikke 108 solhilsener. Det får jeg gjøre en annen dag. I kveld har jeg tenkt å meditere, ta et varmt bad og drikke god te i stedet. Aksel stod for dagens lille utendørs yogaøkt på Låvaberget da vi gikk tur i Vannbassengan i formiddag. “Hva følte du da du gjorde yoga på den steinen?” “Ingenting, egentlig. Jeg ble bare glad og så hoppet jeg ned og klatret i et tre. Det var gøy!” Så enkelt, så ukomplisert. Happy International Yogaday!

Leave a Reply

