Hils solen!

img_1537I dag er det den internasjonale yogadagen. Etter forslag fra India vedtok FNs generalforsamling i fjor at 21. juni hvert år skal være den internasjonale dagen for yoga. – Yoga tilbyr en enkel, tilgjengelig og inkluderende måte å fremme fysisk og åndelig helse og trivsel. Det fremmer respekt for medmennesker og for planeten vi deler, uttalte generalsekretær i FN, Ban Ki-moon.

På årets lengste dag, 21. juni, markeres yogadagen i 199 land i hele verden. Det er ulike arrangementer rundt i Norge, og er du så heldig at du bor i nærheten av et yogastudio, oppfordrer jeg deg til å gå på yoga i dag. Hvis du ikke har anledning til å delta i organisert yogaundervisning, utfordrer jeg deg til å gjøre yoga hjemme. Har du aldri prøvd yoga før? Hvorfor ikke prøve i dag, og la denne dagen bli ditt første møte med yogaens verden?

img_1533

Dette bildet er bare herlig – FNs generalsekretær gjør yoga!

 

 

Solhilsen A

Hvis du aldri før har gjort yoga, anbefaler jeg deg å prøve Solhilsen A, eller surya namaskara A som øvelsen heter på sanskrit. Solhilsenen er den mest kjente øvelsessekvensen i yoga, og den inneholder 12 øvelser, en øvelse for hver måned i året. Solhilsen flyter fra den ene stillingen til den andre i en dans av pust og bevegelser, opprinnelig for å ære morgensolen. Solhilsenen kombinerer fordelene med alle asanaer (fysiske øvelser) og med pusten (pranayamaen) som vi gjør. Den vekker en indre flamme i kroppen, setter i gang blodsirkulasjonen, varmer opp alle kroppsdeler, både indre og ytre, og hjelper kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer. Solhilsenen har alt: utvidende bevegelser, foroverbøy, trening av kjernemuskulaturen, styrke for overkroppen, den åpner hjertet og omfatter øvelser for baksiden av lårene. Solhilsener får oss også til å vende fokus innover, og gjør at vi senker stressnivået og øker vårt generelle velvære.

Dersom du aldri har gjort en solhilsen før, anbefaler jeg at du søker etter “Solhilsen A” på YouTube. Der finner du en rekke, gode instruksjonsvideoer. Se den en gang før du prøver selv. Prøv selv, gjør 3- 10 solhilsener, og legg deg deretter ned på matten (hvis du har, hvis ikke kan du gjøre solhilsenen på gulvet. Legg deg da mykt etterpå) og slapp av i øvelsen som kalles “Savasana”. Da bare ligger du på ryggen og puster dypt inn og ut i noen minutter. Kjenn etter hva øvelsen har gjort med deg.

Dersom du er litt øvet i yoga, utfordrer jeg deg i å gjøre 27, 54 eller 108 solhilsener. Jeg skal gjøre 108 solhilsener i dag. Hvorfor 108? Tallet 108 har en rekke, symbolske verdier i yoga, og jeg ser at dedikerte yogafolk over hele verden skal gjøre 108 solhilsener i dag. Her er en artikkel jeg fant om tallet 108. Så jeg har tenkt å utfordre meg selv til å prøve. Jeg kommer til å bruke musikk, noe jeg sjelden bruker når jeg gjør yoga, ta meg god tid, og fokusere på å gjøre øvelsene riktig, på å puste godt, og å finne flyten.

Lykke til med din yogapraksis i dag! Fortell meg gjerne hva du gjorde, og hvordan det føltes!

img_1538
Bilde fra yogatime.tv
Leave a Reply

