Fremsnakk deg selv!

img_1672– Fremsnakk deg selv, tenker du kanskje, smiler litt ironisk og trekker på skuldrene. Her snakker vi amerikanske “livsstilseksperter” med blekede dollarglis og høy sigarføring. Og jeg ser den, for det er unektelig noe u-norsk over denne overskriften. Men like fullt er dette et uhyrlig viktig tema for alle som ønsker å endre noe i eget liv, om det så bare er snakk om å finne mer glede i hverdagen, eller å sette seg – og oppnå – nye, små eller store mål. For visste du at for de aller fleste av oss, er det vi selv som setter begrensningene i eget liv? At det er den indre stemmen i oss som er vår største sabotør for å oppnå de målene vi setter oss?

Mange av oss er ikke bevisst hvordan vår “indre kritiker” følger  oss i alt vi gjør, og kommenterer livet vårt som om det skulle vært en fotballkamp som ble kommentert. “Hvorfor sa jeg det? Dust! Nå skjønner alle hvor dum jeg er”. “Ser du? De så på hverandre og smilte da jeg snakket, de synes jeg er teit”. “Hvorfor sa jeg ja til å holde den talen? Jeg kommer til å drite meg ut, jeg kommer til å få jernteppe, alle kommer til å le. For en idiot jeg er! Hvorfor sa jeg ja?”

Jeg vet ikke om du kjenner deg igjen i eksemplene her, men faktum er at mange av oss går konstant rundt og snakker ned oss selv. Vi er vår egen, verste kritiker. Hadde noen snakket til vennene våre på den måten vi snakker til oss selv, ville vi blitt sinte og ikke tillatt det. Så hvorfor tillater vi oss å snakke sånn om og til oss selv?

Hjernen vår er konstruert sånn at den tror på det vi tenker og sier. Og vi tiltrekker oss det vi søker etter. Hvis vi sier “jeg klarer aldri å oppnå dette målet, jeg er så stygg og tjukk og mislykket”, vil hjernen søke etter løsninger som gjør at vi nettopp mislykkes, og dermed føler oss mislykkede. Det blir en ond sirkel. Det er en enorm kraft i ord, tanker og i språk, og språk skaper virkelighet. Hvis vi sier til oss selv at vi er dumme, mislykkede, tjukke, at vi ikke fortjener å ha det bra, vil vi få en indre overbevisning om at dette faktisk er sant.

Så spørsmålet er: hvordan kan vi bruke denne kraften slik at den kan bli en positiv kraft?

Her er et forslag til en femtrinnsplan for hvordan du kan framsnakke deg selv

  1. Først må du bli bevisst hva du sier til deg selv. Legg merke til den indre stemmen din, og registrer hva den sier, og i hvilke situasjoner den er sterkest og mest negativ.
  2. Lag nye setninger som du sier til deg selv hver dag, aller helst flere ganger om dagen. Se deg selv i speilet, smil, og si setningene høyt innimellom. “Jeg er glad i meg selv, jeg fortjener å ha det bra! Jeg stråler av positiv energi og glede, og livet mitt er fantastisk!” “Jeg jobber godt og dedikert, og oppnår de målene jeg setter meg”. “Jeg klarer fint å jogge 5 kilometer tre ganger i uka, jeg blir bare sprekere og sprekere! Jeg elsker å jogge!”
  3. Si dette hver eneste dag i minst 3 uker. Hvorfor? Eksperter mener at det tar ca 21 dager å endre atferd, altså 21 dager å endre en vane. La fremsnakkingen av deg selv bli en god, ny vane i ditt liv.
  4. Bytt ut de negative setningene med positive. Dersom du skal holde en tale, så kan du for eksempel si “Dette går fint. Jeg er rolig, og har full kontroll. Jeg kan dette, jeg smiler, er rolig og har full kontroll”. Når du gjentar dette, vil hjernen tro på det du sier, og hjelpe deg med nettopp en følelse av ro og kontroll.
  5. Når du merker at de negative tankene og din indre kritiker er i gang, så si “Stopp!” Ta et par dype åndedrag, og start med å si de positive setningene dine. Bytt ut negative setninger med positive.

Jeg håper du finner nytte i å bytte ut de kritiske setningene i hodet ditt, og i stedet blir din egen, indre heiagjeng. Det er u-norsk å tenke positivt om oss selv, for med lang fartstid innen janteloven, vil dette virke fremmed og rart for de aller fleste av oss i starten.

Men prøv! Du trenger ikke si dette høyt eller fortelle folk at du har begynt å fremsnakke deg selv. Jeg lover deg at du vil få en helt annen hverdag og faktisk talt et bedre liv dersom du går inn for å bytte ut den indre kritikeren med positivt selvsnakk. Det ligger en så utrolig stor kraft i våre indre overbevisninger, så kjære deg- bruk den kraften til å skape et best mulig liv for deg selv! For vet du hva? Det er du faktisk verdt!

Leave a Reply

