Mindful ferie

Det har vært stille på bloggen i noen uker. “Et liv i balanse” er et overskuddsfenomen, og de siste ukene har jeg rett og slett ikke hatt overskudd. Lange ferieuker hjemme mens mannen har jobbet, mye dårlig vær og stort sett alltid et hus fullt av gutter (mine gutter og guttas venner, overnattingsgjester og mine gutter har vært på overnattinger) er likevel ikke årsaken. Det er denne, lille karen som har krevd sin kvinne og sin mann denne sommeren. 

Vi er nemlig inne i den sjarmerende fasen av babytilværelsen som handler om å få tenner. Lille Sigurd har fått to tenner og to som nettopp har brutt i gjennom de siste, fire ukene. Med tilhørende nattevåk, sutring og timer med bæring og byssing. Jeg har derfor ikke hatt kapasitet til å blogge, døgnene har for det meste handlet om å lage gode dager for familien, og til å sove på skift. 

Men selv om jeg ikke har skrevet om mindfulness, har jeg sørget for å få en liten eller litt lengre økt med mindfulness nesten hver dag. Og jeg har prøvd å gå en tur eller gjøre litt yoga hver dag. Og jeg tror det har hjulpet meg gjennom disse søvnløse ukene. 

Nå er vi på ferie, og ferietiden er perfekt for å praktisere mindfulness. Det å sitte på en strand og bare puste, kjenne på den friske luften og høre bølgene som slår mot stranden i noen minutter kan være nok. Eller å gå turer mens man puster og er oppmerksomt tilstede mens man beveger seg. Å nyte fargerik og smakfull mat, dele gode opplevelser og samtaler med sine kjære og i tillegg sette av noen minutter til mindfulness- meditasjon vil både gi rikere ferieopplevelser, men i tillegg være en investering i egen fysiske og psykiske helse. 

En liten, daglig økt med mindfulness gir nemlig en rekke, gunstige helseeffekter:

  • Blodtrykket reduseres
  • Nivået av stresshormoner synker
  • Området i hjernen som håndterer stress vokser
  • Smerter reduseres og betennelser dempes
  • Immunsystemet styrkes
  • Økt konsentrasjon
  • Bedre hukommelse 
  • Har positiv innvirkning på lettere, psykiske sykdommer som depresjoner og angst
  • Øker følelsen av indre ro, glede og harmoni
  • Øker din evne til tilstedeværelse
  • Gir bedre søvnkvalitet 

Alle disse helseeffektene har blitt påvist via forskning, og sannsynligvis er lista over positive, fysiske og psykiske helsegevinster enda lengre. 

Så mitt tips er å la ferien bli en god start eller en fin fortsettelse på å innarbeide en daglig økt med mindfulness. Dersom du ikke vet hvordan du gjennomfører mindfulness- meditasjon, anbefaler jeg at du leser min trinn-for-trinn guide til mindfulness- meditasjon lengre nede på denne siden. 

Lykke til- og god, mindful ferie om du er hjemme eller på tur! 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s